لست عضواً في جيران؟ سجل الآن!
 
إبحث عن أشخاص
عنوان المقال : حق الرد مكفول [English]
 
   
 

محمد محمود أبوشوشة   مصر   
19 اغسطس, 2007 06:05 م
الصديق الأخ الأب الرائع
و الساحر الجميل أبو النجوم

أولا أود أن أشكرك شكرا جزيلا لإتاحتي فرصة التعرف إلى شخصك الرائع و ذاتك الجميلة !

أنت من الشخصيات الجميلة التي كسبتها في اللقاء ..

هديك واحدة " هل تعلم " ..

هل تعلم أن بعد أي لقاء تدويني لابد أن يترك التدوين أحدهم أو يتنازع بعضهم و ....

و لكن لابد أن أعطيك " هل تعلم أخرى "...
يقولون أن
first impression lasts forever
بمعنى أن الانطباع الأول عن الشخص يستمر للأبد ...!
و لكن لاحظت أن هذا المثل قد يعمل على الجميع إلا " مادز " ...!!

بعد لقائي الأول به تضاربت الانطباعات و رأيتني أمام ذات لم يعجبني فكرها أو بمعنى آخر لم يتلاقى فكرانا ..
و قد تلجأ لمقالي عن اللقاء السكندري لترى رأيي فيه .. و لكن ما يجب أن تقرأه هو مقالي التالي له بعنوان :
" أنا آسف بل أنا .. "
سيدي لن تريد أن تعرف ماذا كتبت مكان ... !!

اكتشفت شخصا آخر في اللقاء الثاني منذ بعض يوم ..

مادز شخصية لها حدودها الخاصة .. شخص جميل بطريقته .. شخص لن تودّ أن تحكم عليه من اللقاء الأول .. و احتمال من اللقاء الثاني .. حتى تجدا الفرصة للتقرب و تشارك الفكر ...

لن أقول لك إلغي مقالك .. لأنك شخص فطن عاقل و لست في حاجة إلى رأي أحمق مثلي و لكن اصبر ..

و أعد التفكير

مادز أخطأ في كلامه عن كبير بطريقة غير سويّة و لابد أن يعتذر و لكن لا حاجة لنا بأن تشتعل النيران بعد أن أطفأها البعد و الفرقة بأية حال من الأحوال ..

سيدي الغالي الأستاذ الكريم : عادل نجم ..

لك التحية من شخص يحترم ذاتك " بشدة "

شكرا لتحملك إياي ..

دمت سالما
elnomany   مصر   
19 اغسطس, 2007 06:37 م
اشكرك استاذ عادل
فعلا كلام الليل مدهون بزبده
يطلع عليه النهار يسيح
ngoom57   مصر   
19 اغسطس, 2007 06:55 م
ابوشوشة الحبيب
اولا انا لحد الان كل كلماتى لاتخرج عن النطاق وانا لن انتظر ان ياتى اليوم الذى اهان فية واسكت فهذا ضد طبيعتى وان كنت كما تقول الانطباع الاول هو الاهم فانت رأيت كيف كنت اعاملة وكيف كنت اتحاور معة عقليا على الاقل لكن ان اجدة ينعتنى بالصفات التى اوردتها فهذا مالم اسمح بة لاى احد فابنى اكبر منة وانا لااقبل من ابنى ان يكلمنى حتى بصوت مرتفع فمابالك بمن يسخر منك ومن تصرفاتك ويعدلها لك .
ابنى محمد اقولها لا والف لا لمن يخطىء فى حقى او شخصى وحتى الاعتذار لن اقبلة منة والى هنا وانتهت .
عادل نجم
ngoom57   مصر   
19 اغسطس, 2007 07:01 م
اخى محمود النعمانى
لو كنت ترضى لى هذةالاهانة فانت تعلم انى لم اخذ اى موقف من احد ولم يصدر منى اى اتهام لاحد لكن ان اهان فسامحنى يانعمانى لن اقبلها من اى انسان على وجة الارض .

عادل نجم
elnomany   مصر   
19 اغسطس, 2007 08:59 م
خايفين تتحملوا المصاريف في المنصوره
بتعملوا خربة سوق
ماشي يا خال
الرساله وصلت
نبيلة غنيم   مصر   
19 اغسطس, 2007 10:20 م
أخي عادل
لقد كانت مفاجأة لي ان ترد علي ما جاء من إهانه في حقك وحقي أيضا من أبننا مادز الذي احتضناه وشملناه برعايتنا فما كان منه إلا أن تطاول علينا
ولا أدري ماذا يهم القارئ في ان يري ما يدور خلف الكواليس .. ولا ما سيعود عليه من تشويه الصور بهذا الشكل؟؟؟
بالفعل كان مادز لي بمثابة الابن ، ولكنه في كل يوم كان يهدم العلاقة الجميلة التى تربطنى به حتى اننى اصبحت ابتعد عن طريقه حتى لا يصيبنى منه أذي ، رغم أننى موقنه أنه يضعنى في منزلة الأم ولكنه للأسف زاد دلاله لدرجة لا اتحملها .. فلأول مرة اشعر بالأهانه من أحد أبنائي اللذين اكن لهم كل الحب والود .. واعترف ان مادز كان في يوم من الايام أغلي أبنائي ولكننى أبكى علي هذا الحب الذي تفنن مادز في قتله دون أن يدري
لقد حذرته مرارا من أن تصرفاته من الممكن ان تفقده الحب الذي ندخره له .. ولكنه هذه المرة ذبحنى .. لدرجة أننى نويت الا احضر لقاء يكون فيه مادز - وهذا ليس من طبعي - فأنا والحمد لله استوعب الجميع واحاول ان اتقرب من الجميع بمنتهى الحب .. ولكنه فاق معى الحد هذه المرة .. ورغم ذلك وبكل الحب طلبت منه ان يعدل مقالته بما يتلائم معنا ... فاعتبر هذا نفاقا وأصر علي ما كتبه وما ارتكبه من خطأ لقناعته انه لم يكتب إلا الحقيقة التى رآها من وجهة نظره هو فقط
ورغم كل ما حدث فيدى ممدودة له لأنه ابنى الغالي .. وقلبي يسامحه .. واتمنى ان يراجع نفسه وعندما يريد ان يكتب عن إنسان قريب منه ان ينتقي ألفاظه
أنصحك ياولدى ان تنتقي ألفاظك حتى لا تخسر القلوب التى تحبك
لك تحياتى سيدى عادل
ورجاء خاص : امسح كلمة زفت
واكتب اجمل اسم : عادل نجم
نبيلة غنيم   مصر   
19 اغسطس, 2007 10:27 م
الشاب الجميل أبو شوشه
نحن لا نريد ان نشعل النيران .. ولكن من أخطأ لابد وان يعاقب .. وأقل عقاب لمادز هو ان يحذف أو يُعدل مقاله حتى لا يصيب أحد بجهالة ..
=====
عزيزى النعماني
نزولا علي رغبتك سوف اسامح ولدى مادز لأنه بالفعل عزيز علي نفسي ولكنى لا أقبل أبداً أن يهيننى أحد اي كانت منزلته منى
فأرجو ان تكون عادلا في حكمك كما عهدناك دائما
فأنت لا ترضي ان يهان أمثالنا!!!!!!!!
أشكركم جميعا
anamaly   مصر   
19 اغسطس, 2007 11:20 م
استاذ عادل " نجم "

قرأت مقالك و مقال مادز جيدا و لك الحق التام فى " الرد " - اكيد رد لانك لست بالشخص الذى يُتهم كما ذكرت - .

اسعدنى جدا هذا الاجتماع لانه كان السبب فى معرفه كثير من الاشخاص الذين اعجبونى و كان انت اولهم - من اول سلامى لحضرتك -
عارفه انك طيب و كبير , و الكبير بيسامح الصغير لو اخطأ - خاصهً لو كان خطأ غير مقصود - و ده لان مادز اسلوبه صعب فى التعبير مش اكتر ..

اكيد مقدره احساس حضرتك جدا لأنى حسيت به فى كلمه " ارتكبه " لأنها ايضاً كانت موجهه لأمى - احسستها حقاً -

ياريت تخليها " عادل نجم " لأن الاسم الاخر يتعارض تماما مع هدوء شخصيتك

-------------------------
دك محمد :
متهيألى اللى سهل موضوعك انتا و مادز هو " تقارب الاعمار " بس فى حالة استاذ عادل لاء طبعا

-------------------------- < br />
عمو محمود :
احنا كنا الصبح على فكرة :) ده اولا
ثانيا انا مؤمنه تماما بإن حضرتك من اكتر الناس اللى تعرف الاصول و بالتالى يبقى لازم تشعر بإحساس استاذ عادل بعيدا عن اى شيئ اخر

---------------------------

نبيله غنيم " ماما " :
معاكى فى اللى قولتيه و خاصه موضوع الكواليس ده .. لأن اللى يتكلم عن الكواليس لابد له ان يذكرها كامله - مش ياخد حته و يسيب حته - و إن حصل مش المفروض ياخد الوحش و يسيب الحلو "" ولا ايه يا مادز ؟! "" - عارفه انك هتقرا كل كلمه اتكتب هنا و لذا وجهتلك السؤال يا بشمهندس -

---------------------------
اسفه للإطاله يا استاذى و برغم من طول التعليق إلا انه لا يمثل 1 على 10 مما بداخلى

علياء ابراهيم

سلام
مسلم
20 اغسطس, 2007 01:04 ص
الاخ عادل
رووق يا صاحبي
وخليك حكيم
انصحك بعدم الدخول بعراك ربما تكون الخاسر فيه
لا لأنك على باطل لا سمح الله بل لأن الافق ضيق
بدري علينا..بدري علينا

كن بخير
emyemyemy
20 اغسطس, 2007 12:16 م
أستاذ عادل نجم

مع إحترامى لك ولشخصك ولأستاذة نبيلة
أنا مش هدافع عن مادز زى ما إنت دائمآ بتعتقد ، لكن أنا هاقول كلمة حق ورزقى على الله

أنا قبل ما أعرف اللى مادز كتبه كان فيه حوار بينى وبينك وإنت قلت إنها خناقة فضلت لغاية الساعة 3 صباحآ لدرجة إنك كنت مش ناوى تحضر اللقاء بسببى ، وأنا كتبتلك تعليق فى مدونتك بإنى مش ناوية أحضر بسببك
وكان سبب كل اللى حصل إنك كتبت مقال فيه جدول أعمال للقاء إسكندرية رغم إن المكلف هما الشباب اللى من ضمنهم مادز بالإضافة إنك تجاهلت ناس تانية وأنا واحدة منهم وقلت لحضرتك كنت تقول حتى إيمان حسان هاتعدى من قدام اللقاء وهى بتكح ، رغم إنك سألتنى وقلتلك هاقول قصيدة وبالرغم من كدة ولا كأنى موجودة ، مش هاتكلم عن غيرى ممن تجاهلتهم ، لكن هذا عن نفسى .
ثانيآ مادز ما إعتذرش عن تقديم تقرير أو إعداد جدول أعمال علشان حضرتك تقوم بدورة ، كان ممكن يتم التنسيق بينك وبينه عبر الماسينجر أو الموبايل أو بأى طريقة ، مش إنك تقوم بدورة وتلغى وجودة وهو كان مجهز تقريرة وأنا على علم بالكلام دة ، حاجة تانية إن التقارير اللى بنجهزها لكل لقاء مش بيتم نشرها للناس وكل واحد يقول رأية لأن فيه مستجدات بتحصل دائمآ فى الفترة بين اللقاء الأول والذى يلية ، زى مثلآ موضوع وحيد وبوب وإشتياق وغيرها من المواضيع اللى شغلتنا فى الحديث
ثالثآ ، ماتقولش دى مجرد وجهة نظر أو إقتراح ويمكن ألا نأخذها فى الإعتبار !! لأ ماينفعش لأنك قمت بإعدادها بالفعل
حاجة كمان عاوزة أقولها وأنا واثقة إن نبيلة غنيم الأم هاتفهمها وهاتحسها جدآ ، إنتى يا أستاذة نبيلة بتحبى إبنك مادز أكيد وعارفة إنه بيحبك وبيحترمك جدآ مهما حصل ، فكرتى ليه مادز عمل كدة ؟؟!!!
أنا هاقول لحضرتك هو كتب المقال دة ليه ، وللعلم أنا مش بابرر كلماته وألفاظة ولا بادافع عنه ولا عن غيرة لكن يعلم ربى صدق نيتى فى كل هذا الكلام
مادز كتب المقال دة لأنه حس إن أمه تجاهلة دورة هى كمان وكلفت ناس تانية بالأعمال اللى كان هايقوم بيها مادز فى مقالها الخاص باللقاء ولم تذكرى لمادز أى دور ممكن يقوم به فى اللقاء رغم إنه كان مكلف مننا كلنا فى اللقاء اللى فات وهو كان مهيأ نفسيآ للقيام بدورة كالعادة لأن حضرتك عارفة وكل اللى حضروا قبل كدة إن مادز كل مرة يجهز تقرير أو جدول أعمال للقاءاتنا وكلنا أشا
emyemyemy
20 اغسطس, 2007 12:18 م
لأن حضرتك عارفة وكل اللى حضروا قبل كدة إن مادز كل مرة يجهز تقرير أو جدول أعمال للقاءاتنا وكلنا أشادنا بإنه شخصية قيادية وكانت إدارته للقاء ممتازة
وعجبنى جدآ رأى دودووو السكندرية ((( ليس المهم الى أى مدينة ينتمى من سيدير اللقاء. وانما المهم شخصيته وقدرته على ادارة الحوار ))). أنا عارفة إن حضرتك كتبتى المقال دة بعد إعتراض دكتور أبوشوشة على إن السكندريين أخر من يعلم عن لقاء إسكندرية ، لكن محمد أبوشوشة متفاهم جدآ وحذف مقالة لأنه إنسان مثقف ومدرك هو بيعمل إية .
يتبع
emyemyemy
20 اغسطس, 2007 12:27 م
مادز جرحة من أمة إنها علشان ترضى أخوة تيجى عليه هو وتلغى دورة بعد ما عشمناة كلنا بإنه هايعمل حاجة لينا طلبناها منه .
كلمة أخيرة لأستاذ عادل وللأستاذة نبيلة ولكل من يهمة الأمر
مادز إبننا كلنا وكلنا بنحبه وكلنا واثقين من حبه وإحترامه لنا كلنا ، وهو كتب مقاله فى لحظة ضيق زى ما بيحصل معانا كلنا ، يمكن يكون خانة التعبير لأنه حس بالتجاهل من أقرب الناس لقلبه ، لكن صدقونى هو ممكن يعدل مقالة بالحب اللى أمه نبيلة غنيم بتمنحة لكل أولادها ولعادل نجم الأب مش الكاتب
يا ريت نسامح بعضنا وننسى لحظات الضيق والعتاب وماينفعش إننا نضيع فرحتنا بأجمل لقاء علشان لحظة غضب لازم تنتهى .
أرجو أن يكون لكلماتى البسيطة مكان فى قلوبكم قبل أى شىء وسامحونى لصراحتى لكن يعلم ربى قدركم عندى وإحترامى وحبى لكم جميعآ .

أنثى قوية مهما وقعت من فوق برج التجارة العالمى
ngoom57   مصر   
20 اغسطس, 2007 02:05 م
الاخت ايمان
بصراحة شديدة ردك استفزنى انتى بتدافعى عن القاتل وتسيبى القتيل .الكلام اللى اتكتب عنى مش هااسامح فية وبعدين اب اية اللى انتى بتتكلمى علية دة لو ابنى قال لى كلمة من الكلام دة كنت كسرت رقبتة انا ممكن اسامح حد يخالفنى فى الرأى لكن مش هااسامح اى حد يسخر منى
وبعدين انتى بتقولى الجدول وماالى ذلك .انا اتبرعت بالمساعدة ولو ماقبلتوش تبرعى طظ فية لكن ان يقول دعك من عادل .هو عادل دة تلميذ لسة ولابس بربطوس ولا بياخد المصروف من ماما .لاذم يكون فية احترام واداب للحديث واذا كنتى موافقة على اللى كتبة انتى حرة لكن انا مش هااسيب حقى والمقال دة او الغيث والبقية تاتى .
ونصيحتى لكم بقى بطلوا نفخ فى القربة لانها قربة مخرومة والنفخ بيزيدة غرور لدرجة ان يتطاول على من هم اكبر منة سنا ومكانة. انا كنت مش ناوى ارد على اى تعليق لكن انتى استفزيتنى
فليذهب التدوين والمدونات الى الجحيم ولكن الغلط فى شخصى لن اسامح فية .
عادل زفت
ngoom57   مصر   
20 اغسطس, 2007 02:05 م
الاخت ايمان
بصراحة شديدة ردك استفزنى انتى بتدافعى عن القاتل وتسيبى القتيل .الكلام اللى اتكتب عنى مش هااسامح فية وبعدين اب اية اللى انتى بتتكلمى علية دة لو ابنى قال لى كلمة من الكلام دة كنت كسرت رقبتة انا ممكن اسامح حد يخالفنى فى الرأى لكن مش هااسامح اى حد يسخر منى
وبعدين انتى بتقولى الجدول وماالى ذلك .انا اتبرعت بالمساعدة ولو ماقبلتوش تبرعى طظ فية لكن ان يقول دعك من عادل .هو عادل دة تلميذ لسة ولابس بربطوس ولا بياخد المصروف من ماما .لاذم يكون فية احترام واداب للحديث واذا كنتى موافقة على اللى كتبة انتى حرة لكن انا مش هااسيب حقى والمقال دة او الغيث والبقية تاتى .
ونصيحتى لكم بقى بطلوا نفخ فى القربة لانها قربة مخرومة والنفخ بيزيدة غرور لدرجة ان يتطاول على من هم اكبر منة سنا ومكانة. انا كنت مش ناوى ارد على اى تعليق لكن انتى استفزيتنى
فليذهب التدوين والمدونات الى الجحيم ولكن الغلط فى شخصى لن اسامح فية .
عادل زفت
emyemyemy
20 اغسطس, 2007 02:52 م
شوف يا أستاذ عادل

هدىء من روعك
أنا بدأت كلامى بإنى مش بدافع عن مادز وعلى فكرة أنا مش ممكن أقبل إن حد يتطاول على الأخر مهما كان الأخر دة مين ، لأن أكيد فيه أصول لا يجب إننا نتجاوزها .
وصدقنى مفيش قربة علشان ننفخ فيها أساسآ على حد تعبيرك ، الموضوع مش بالشكل اللى حضرتك بتتكلم بيه الأمر وما فيه إن مادز حس بالتجاهل والتهميش ومن حقة يزعل ، زى أنا ما زعلت ، لكن مش من حقى ولا من حق مادز إننا نتجاوز حدود الحوار والأدب معك أو مع أى مدون حتى لو كان صغير بالسن
وبعدين محدش فينا يقدر يقبل عليك كلمة من أى حد ولا نقبل كلمة على أى إنسان عزيز علينا زيك ، عمومآ إنت لك حق تغضب لأن كلمات مادز بدت لك بشكل جارح ، وهو إستخدم ألفاظ قاسية ، لكن إنت إنسان متفاهم وتقدر تحتوى الموقف بهدوء دون تدخل أى شخص .
الأمر متروك لك ولمادز للنقاش والحوار مع بعض وصدقنى إنت لو عرفت مادز هاتغير وجة نظرك لكن إنت عارف إندفاع الشباب وأكيد كنت كدة فى يوم من الأيام
دة من زمااااااااااان يعنى لما كنت شاب هههههه
إن شاء الله ربنا يهديكم لما فيه الخير .
almohrer
20 اغسطس, 2007 05:29 م
السادس والاجمل????!!!!
كيف ذلك وهل اللقاءات السابقة غير جميلة ؟؟؟
اسمحولي ان اقول لكم هو الاسخف مع اعتذار لكم جميعاً
ما كاد ان ينتهي اللقاء حتى تراجع الجمع عن بياناتهم
الاستاذعادل نجم يتعرض للأهانة
ويكتب مقال شديد اللهجة ضد مادز
الحجة نبيلة تسجل احتجاج
مدونة هاجر تعترض على جميع المقالات التي تحدثت عن اللقاء
الفتى مادز يحتقر رأي الاخرين قبل حدوث اللقاء ويسفه ارائهم
وحيد يكتب مقال ضد مؤسسة جيران
نافياً بذلك الشكر الذي قدمه سيادة العمدة محمود النعماني
البنوتة اناملي تعترض على الاعتذار للدكتور بوب وتكذب هذه البيانات
اتحاد المدونين المصريين فشل قبل انشائه
ان من الظاهر انه اجمل اللقاءات!!!

عجبي عليك يا زمان

hero21   مصر   
20 اغسطس, 2007 05:32 م
" ولو انى مكنتش ناو أكتب تعليق "

كمــان ،،،
" ولو انى بحب اريح دماغى من المشاكل "

إلا أن الموضوع يستدعى كلمتين منى أعلم أنهم ليس لهم مقام وسط أراء الكبار الذين هم أكثر منى علما و فهما :

أولاً :
يا أستاذ عادل أنت مدون و صديق و مادز مدون و صديق ،، ولكن بالظبع مادز صديق قديم أصبح جزءاً منى ولو كره الأخرون فأنا حر فى اختيارى
لذلك لن تكون كلماتى نصراً لأحد أو قهراً لأحد ،،،

ثانيا :
إختصار موقفى أننى أتفق مع وجهة نظر إيمان حسان تماماً ،،

لا ينسى أحدُنا أننى كنت من المكلفين أيضا بجدول الأعمال والذى تم تهميشه فجأه ،،
وكلمة تهميشه ليست مصطنعه و لكنها فعليه عد أن غضب السكندريون حبايبى طبعا برده ولو كره الأخرون ،،،
لكن بعد التهميش ولأننى قمت بدورى مع مادز فى إعداد الجدول كما ينبغى ، لم يعنينى التهميش أبداً لأننى لم أكن أنوى أن يكتب خبر إعدادى للجدول على صفحات الجرائد و المدونات ،، لكن هذا التهميش بالفعل ترك أثراً سيئا داخلنا
،، قمت أنا بوضع هذا الأثر فــى خانة " كــان " ، أى أنه ماضى لن أعبث به لكننى سأثبت ذاتى مستقبلا ،،
هذا مافعلته انا ،،،
وبالنسبه لمادز ،، فعل شيئاً أخر هو حرٌ فى فعله وفى ذاته ،، فالحرية مكفوله مع إتفاقى أن الكلمات لم تكن مقبوله يا مادز " مموجها حديثى اليه " وهناك أساليب كانت تستطيع أن تجعل الكل يعتذر لك عن التهميش بدلاً من أن تصبح مذنباً ،،،،،
الخلاصه ،،،،
1- أننى أتفق مع إيمان فى كل حرف
2- أننى أعتذر قبل أن يشن عليّ مقالٌ عن أى حرف خاننى فى التعبير دون قصد منى
3- أننى أحترم التدوين لذاته قبل كل شىء ولذلكك سأستمر مدونا مهما حدث بعيدا عن أى شىء ،، أكت
hero21   مصر   
20 اغسطس, 2007 05:34 م

3- أننى أحترم التدوين لذاته قبل كل شىء ولذلكك سأستمر مدونا مهما حدث بعيدا عن أى شىء ،، أكتب ما يحلو لى ،، ولى فقط !!!

4- أعتز بمعرفتك يا أستاذ عادل و أتمنى أن أرى منك التصرف الذى أحسبك أهلا له بأن تنهى كل تلك الخلافات ...

فشخصيتك التى تحدثت أنت عنها يبدو لي أنها قادره على ذلك رغم كل شىء

أتمنى ذلك ،،،،،،،
ngoom57   مصر   
20 اغسطس, 2007 06:28 م
الاخ المحرر
اولا اللقاء كان ناجح بكل معنى الكلمة والاختلاف فى الرأى حالة صحية والنعمانى لم يكذب فيما قالة لكن التجاوز جاء فى اداب المخاطبة بين الصغير والكبير وكان لابد من وقفة اى ان الاجتماع بحث امور كثيرة خاصة بالتدوين وكنا نتوصل الى قرارات فيها وحتى موضوع الاتحاد ايضا كان بالتصويت اى كان هناك معارضين وانا احترم وحة نظرهم لكن ان يكون هناك تجاوز فى المخاطبة معى من مدون هو منعمر ابنائى فلو سكت على ذلك اكون قد قصرت فى حقة لانى لم اعطة درسا فى الاخلاق
هذا بالنسبة لى.
اما بالنسبة لوحيد فهو قد وافق على تصفية الامور مع الصديقة اشتياق وانتهى الخلاف بينهم بكل الحب والود بعد مكالمتها معة .اما موقفة من جيران فهو حر فية وليقل مايريد ونحن معة لاننا جميعا ضد محاكم التفتيش
اما بالنسبة للسيدة الفاضلة الاخت نبيلة فغضبها مثل غضبى على طريقة الخطاب وانا اعلم انها تعتبر المدون المخطىء ابن من ابنائها وهو وكثير من الشباب كانوا ينادونها ب ماما نبيلة فمن حقها ان تغضب لتجاوز ابن من ابنائها ادب الحديث معها . انما هل تستطيع ايها المتخفى الذى اعلم هويتك جدا . هل هناك خلاف واحد فى الاجتماع او المناقشات او ان بيننا ميراث على محل بقالة ونتعارك علية . كفاك صيد فى الماء العكر مهما حدث فااناونبيلة ومادز والنعمانى ووحيد وجميع الذين كانوا فى اللقاء مصرين على انة ناجح
واذا كنت ترى عكس ذلك فانت وشأنك
ولعلمك الاتحاد سوف يتم وليخسأ الخاسئون
عادل نجم
ngoom57   مصر   
20 اغسطس, 2007 06:29 م
الاخ المحرر
اولا اللقاء كان ناجح بكل معنى الكلمة والاختلاف فى الرأى حالة صحية والنعمانى لم يكذب فيما قالة لكن التجاوز جاء فى اداب المخاطبة بين الصغير والكبير وكان لابد من وقفة اى ان الاجتماع بحث امور كثيرة خاصة بالتدوين وكنا نتوصل الى قرارات فيها وحتى موضوع الاتحاد ايضا كان بالتصويت اى كان هناك معارضين وانا احترم وحة نظرهم لكن ان يكون هناك تجاوز فى المخاطبة معى من مدون هو منعمر ابنائى فلو سكت على ذلك اكون قد قصرت فى حقة لانى لم اعطة درسا فى الاخلاق
هذا بالنسبة لى.
اما بالنسبة لوحيد فهو قد وافق على تصفية الامور مع الصديقة اشتياق وانتهى الخلاف بينهم بكل الحب والود بعد مكالمتها معة .اما موقفة من جيران فهو حر فية وليقل مايريد ونحن معة لاننا جميعا ضد محاكم التفتيش
اما بالنسبة للسيدة الفاضلة الاخت نبيلة فغضبها مثل غضبى على طريقة الخطاب وانا اعلم انها تعتبر المدون المخطىء ابن من ابنائها وهو وكثير من الشباب كانوا ينادونها ب ماما نبيلة فمن حقها ان تغضب لتجاوز ابن من ابنائها ادب الحديث معها . انما هل تستطيع ايها المتخفى الذى اعلم هويتك جدا . هل هناك خلاف واحد فى الاجتماع او المناقشات او ان بيننا ميراث على محل بقالة ونتعارك علية . كفاك صيد فى الماء العكر مهما حدث فااناونبيلة ومادز والنعمانى ووحيد وجميع الذين كانوا فى اللقاء مصرين على انة ناجح
واذا كنت ترى عكس ذلك فانت وشأنك
ولعلمك الاتحاد سوف يتم وليخسأ الخاسئون
عادل نجم
ngoom57   مصر   
20 اغسطس, 2007 06:48 م
الابنةاللذيذة/علياء
انا كنت حاتسس بيكى فى اللقاء وكنت دايما حاسس ان فية كاميرا فيديوا بتسجل كل حاجة اسمها علوش .وبعدين انا كنت ناوى مااعلقش على اى تعليق لكن انتى شايفة الاستفزاز وانا ماعنديش اغلى من علوش وامها فلازم ارد عليهم .
بس اية الحلاوة دى دة انتى ولا احسن محامى نازلة دفاع وهجوم اللهم صلى على النبى
انا مطمأن دلوقتى لو سافرت هلاقى اللى يدافع عنى .
وانا ياست الكل عمرى ماازعل من حد لو ناقش افكارى وقال انها زى الهباب لكن انة يغلط فى شخصيا ويسخر منى دة حاجة انتى ماترضيهاش .عموما انا هااسامح امة لاالة الا اللة علشان خاطرك ياعلياء
بس انتى خلى ماما تسامحهم الاول وانا مسامح ياستى بشرط ان المهندس يعتذر ويمسح المقال ولو دة تم انا تحت امرك ياعلوش .
مدونتى نورت بااحلى محامية فى بر مصر
عادل نجم
ngoom57   مصر   
20 اغسطس, 2007 07:02 م
الابن والصديق العزيز/ احمد خيرى
اولا انا اعتز بك وبمعرفتك ويسعدنى وفائك لصديقك .ولنعد الى موضوع الجدول
انا عندما وضعت الجدول لم اضع فية اى اسماء وقلت من يريد ان يضع اسمة فليتفضل
وقلت ان هذا الجدول ليس كتاب مقدس ولو مش عاجبكم طظ فية وهاتوا انتم الاحسن لكن لا حد اتصل ولا حد قال حاجة وانت لما كلمتنى وقلت انا عايز اعمل كذا هل قلت لك لا لكن المهندس واخدها تحدى وراح اشتكى وعمل جبهة رفض واخد الموضوع بحساسية اكتر من اللازم وانا لما اتكلمنا انا والنعمانى قلت للنعمانى اعمل اللى انت شايفة ولو انت لاحظت انا لم يكن لى اى دور فى الجدول بتاعى يعنى كنت عنصر مساعد لكم انتم وقسمت الجدول ل 7 اجزاء علشان ماتتخانقوش مين اللى يدير اللقاء وكل واحد يكون لة دور . يعنى مش كنت ناوى اعمل فيها زعيم لكن المهندس لازم يضرب كرسى فى الكلوب ويشطب الفرح بدرى
انا سعيد بمعرفتك يااحمد وشرفنى تعليقك لكن من اخطأ فعلية اولا ازالة الخطأ والاعتذار لى ولنبيلة غنيم هذة شروطى لايقاف هذة الحملة ونهاية الموضوع
عادل نجم
onfire   مصر   
20 اغسطس, 2007 08:05 م
الغالي الأستاذ عادل نجم " حبيب قلبي " !!

بص من الأول أهو .. انا هعمل دوشة بالتعليق ده ..
إقراه و بعدين خليني زي ما انا صاحب اول تعليق .. خليني صاحب اخر واحد ..

بص يابا ..!

مادز غلطان ..
أنا مقولتش غير كده ..
هيعتذر .. قول يا رب ..!

إيمان حسّان باشا ..
مين إختار مادز من هيئة تنظيم اللقاءات ..
أنا مش واحد منهم .. و أنا مش موافق على أن يكون من ينظم اللقاءات .. شخصيات ثابتة .. نحن نريد التغيير و التحديث .. و هذا كان رد فعلي الذي سجلته في مقالي المحذوف ..
أنا لا أوافق على أن يكون مادز و هيرو و وحيد و النعماني و غيرهم لجنة ثابته للتنظيم و أكررها ..
و قد يخاف البعض في ان يقولها و لكنني لا اخاف ..
أوكي ؟!

ثانيا .. للعلم فقط ..
المقال " آخر من يعلم "
كتبته أنا و محمد حسن و أيمن .. لست وحدي .. وجب التوضيح فقط ..

ثالثا .. السيدة الرائعة
" غصب عن الجميع " الأم نبيلة غنيم .. لم تكتب مقالها عن إقتراح اللقاء لكي تنصر أحدنا على الأخر و لكن لأنها ذات فكر و منطق رأت أن أهل اسكندرية - ببساطة - هم الأحق في تنظيم اللقاء ..!!!
ببساطة ..

و لكن لأن مجتمعنا .. أحمق .. بكل ما تحمله الكلمة من معنى .. رأيناه نصره و تفرقة و غباء .. رغم أننا - بلا استثناء - قد اقتربنا جميعا من الحمق و كأننا جميعا أطفال نلعب في " الحارة " و تطاول الجميع على الجميع و بقت ظمبليته """""

في إيه ؟!

خلاص ؟؟؟

بقينا شوية عيال و بنفرّج الناس علينا ..
عشان شخصية - مهما كانت - اسمها
" المحاور "
و شكله أساسا بيحاور نفسه و هو نايم يقول زي اللي بيقوله ده ؟؟!

خلاص اتهبلنا في عقولنا و بقينا مجانين؟!!

يلعن أبو اللي يزعل واحد أكبر منه لإنه بيحسب نفسه خلاص وصل أو بقى حاجة ..

يلعن أبويا لو افتكرت للحظة إني أقدر أمسّ انسان أكبر مني بكلمة و هو لا يوصف إلا بأنه رجل كامل و عقله و فطنته فوق الراس ..

الأستاذ عادل من أجمل الناس و أكثر الناس إحتراما في جيران و أن يُمس بكلمة تجرح كرامته ده اللي مش أ
onfire   مصر   
20 اغسطس, 2007 08:08 م


الأستاذ عادل من أجمل الناس و أكثر الناس إحتراما في جيران و أن يُمس بكلمة تجرح كرامته ده اللي مش أقدر أسمعه و مش أتكلم ..!

جنون العظمة ليه حدوده ..
!!!!!!!

و لكلٍ حدوده ..

يخربيتكم ..
إتفرجوا على نفسكم يا عرب ...

و اللهي ما انا لاعب !!
ngoom57   مصر   
20 اغسطس, 2007 10:07 م
حبيب قلبى ابو شوشة
انت بنى ادم عسل وانا حبيتك للة فى للة
وانا لسة حالا قافل الموبايل مع النعمانى ووعدتة انى مااتكلمش فى الموضوع دة. فخلينا نتكلم فى اى حاجة احسن انت اخبارك الشعرية اية انا اتعقدت من ساعة ماسمعتك الهام والقاء دة انت رواية
والاكتر انك اسكندرانى جدع دة انتم غلبتم الشراقوة فى الكرم مع الاعتذار لمجانينو ام الكرم . بصراحة انا حبيتك علشان باشم فيك ريحة البنج .
انا مش هااستنى اللقاءات علشان اشوفك انت ومحمد حسن انا كل شوية هنط لكم فى اسكندرية .بقى لنا ظهر فيها .انا عايزك تحافظ على موهبتك فى الشعر والالقاء ودايما تنميهم بقراءة الشعر وسماعة لان الالقاء فن كبير تتعلم فية مخارج الالفاظ ومناطق خروج الحروف يعنى قصة .الموهبة دايما محتاجة انها تصقل بالعلم والتدريب .وانت موهوب بدرجة امتياز .مش امتياز بتاع طب
سلام ياشاعر
عادل نجم
mokhtaralsalem
20 اغسطس, 2007 11:50 م
قد تستغرب يا عزيزي أنني أتعامل مع مثل هذه الخلافات ببرود شديد ولا أعبأ بها ..
أتفهم الحساسيات الشخصية عندما يتطاول أحدهم على الآخر و خاصةً الصغير على الكبير
هو عالمنا العربي الذي لم يتدرب بعد على آداب الحوار و إحترام الرأي الآخر
سلسلة و سلالة من القمع المتواصل الذي نتوارثه جيلاً بعد جيل
ولا منهج واضح لدينا حتى في التفاهم و تأسيس بنية تحتية فكرية في مواجهة الرعونة و الجهالة وهذه تشمل الحكام و الشعوب
و للأسف ..
محمد محمود أبوشوشة   مصر   
21 اغسطس, 2007 12:54 ص
شكرا لكلماتك الجميلة يا سيدي عادل ..

و شكرا لتفاؤلك بخصوص حياتي الشعرية .!

ما أريد أن أنوّه إليه هو أن تعليقي قد فهمه البعض بشكل خاطئ بدليل ما وصلني من رسائل تستنكره ..

ما كنت أقصده بتعليقي هو ان المخطئ لابد له و أن يعتذر و أن يحترم سطوة الكبير الذي أقصد به الإحترام الذي يشغله في قلوبنا و عقولنا ..

بس معلش يا أستاذي الكريم ..
أنا متعوّد !!
ههههههههههه

المهم أريد أن أسجل إعجابي بذاتك الكريمة
..

شكرا لتفهمك

دمت سالما

ابنك الذي يحترمك
المظلوم على طول أبوشوشة !!
ngoom57   مصر   
21 اغسطس, 2007 01:31 ص
الاستاذ/مختار
سعدت بعودتك واحترم اصرارك على عدم التنازل عن قناعاتك
واليوم نالنى مانالك باالامس وان لن اكون اقل منك حدة فى الحق وصدقنى اخوك عادل من النوع المقاتل ولم يكن يوما طبيعتى الانسحاب من اى معركة حتى اخر نفس واذا افلست فسوف اهدم المعبد كما فعل شمشون .
اشكر لك تواجدك واحترم رأيك حتى لو اختلفنا فى الرأى .
عادل نجم
ngoom57   مصر   
21 اغسطس, 2007 01:41 ص
ابنى وصديقى ابو شوشة
يابخت من بات مظلوم .بس انا كدة هااتحسد تعليقين فى يوم من شاعرى المفضل
المهم ياطبيب وعلشان وعدى للنعمانى مش هااكسرة.
انا عندى لك نصيحة اتمنى ان تدورها فى دماغك واذا عجبتك تعمل بيها.
اى فكرة تتطرح امامك فكر فيها وقلبها من جميع النواحى والاحتمالات لحد ماتتكون عندك فكرتك الخاصة وبعد ذلك قول الحق واللى مايعجبهوش يخبط دماغة فى الحيطة المهم انك عندما تضع راسك على المخدة هتنام على طول لان ضميرك مستريح ولن تستفيد شيء لو كسبت الدنيا وخسرت نفسك
اهم شىء الصدق مع النفس .
انا سعيد بك ياطبيب القلب .
عادل نجم
ngoom57   مصر   
21 اغسطس, 2007 01:52 ص
بالمناسبة يادكتور
انتم درستم علم نفس ولا لسة لو لسة عرفنى علشانمااشغلكش نفسيا ولو درستة عرفنى لان عندى حالة نفسية عايز اعرضها على طبيب نفسى والمريض النفسى زى ماانت عارف عمرة مابيعترف انة مريض وبيبقى فاهم انة الوحيد اللى عاقل وكل الناس مجانين وطبعا لما بيلقى الناس بتاخدوا على قد عقلة بيفتكر انهم خايفين منة او انة لة حيثية فى مجتمعة
وساعات المريض النفسى تاخدة جنون العظمة ويحرق روما زى نيرون ولا جنون الاضطهاد ويفتكر ان كل الناس ضدة .
انا اسف يامحمد هااشغلك بمشاكل الناس المناخوليا .وانت وقتك ثمين
شكرا ياطبيب القلب
عادل نجم
محمد حسن   مصر   
21 اغسطس, 2007 02:20 ص
أستاذي العزيز عادل نجم
تعرف لما كنت بتكلمني الصبح كنت لا أعلم شئ عن هذا المقال حتى قرأته الآن.
دائماً لا أحب أن أضع نفسي في مشاكل خاصة إذا كانت بين أصدقاء ولكن قولة حق أقولها نعم أخطأ مادز وتجاوز في ذلك بعدم إنتقائه للكلامات التى من المفروض أن تكون عندما يختلف شاب صغير مع رجل ضعف عمره .. ومن الطبيعي عندما نخطأ أن نعتذر .. وهذا ما أتوقعه من مادز ..
بكل صراحة أنا أيضاً المقال إستفزني وحاولت من يومين أن أضع تعليق لمادز لكني فشلت في ذلك
مادز ذكر في مقاله كلام عني أنا وأبوشوشة وايمن لم يحدث إطلاقاً .. قال إن إسمه إتذكر في المقال مرتان وهذا لم يحدث وقال إننا أقحمنا في مشكلة وهذا لم يحدث أيضاً وقال إن النعماني إتصل بنا وهذا لم يحدث ايضاً .. نحن حذفنا المقال لأننا لا نريد عمل اي مشاكل .. حذفنا المقال حفاظاً على الحب وإحترمنا لكل المدونيين المصريين حذفنا المقال لأننا نحب النعماني الرجل القدوة لنا نحن الشباب
في النهاية أعلم مدى طيبتك وأرجوا أن نغلق تلك الصفحة على الأقل حفاظاً على وحدتنا
دمت بكل خير
onfire   مصر   
21 اغسطس, 2007 03:48 ص
سيدي الفاضل ..
إبسط يا عم تلات تعليقات مش بس اتنين ..

انا يا أستاذي درست بالفعل علم نفس
" psychology "
و أخلاقيات و حوارات غريبة كده

بس جيبت امتياز فيها ..
يعني صاحبك " شرينك " قد الدنيا !!
ههههههههه

و أي خدمة ..

قريت تعليق صديقي محمد حسن ؟!
أهو هو دا اللي حصل يعني انتا مش بس اللي جه على راسه مقال مادز ..

مادز .. و خلاص .!

المهم .. خلينا ننسى ..
ما هي الشغلانة مش جايبة همها أساسا و الا ايه ؟!
ههههههههه

قلبك كبييييييييير يا أستاذي ..
و أستاذنا النعماني زي الفل !

يلا حظ سعيد المرة القادمة !
anamaly   مصر   
21 اغسطس, 2007 01:02 م
استاذى الذى احترمه كثيراً

طيب كلامك السكر ده ينفع حد ينطق بعده اساسا ؟ لاء سلّمت يا استاذى

ممكن طلب يا " نجم "- نجم اللى فى السما مش العائله - ؟؟!!!

هقول كلمه بس لعم المحرر ده . ممكن ؟!!

============================ ====

يا عم المحرر انتا , ايه ! هما كلمتين سيادتك حافظهم و فرحان بأنك عرفت تحط كلمتين جنب بعض فعمـّال تنشرهم فى كل المدونات ؟!!! لاء شاطر " برافووووووووووووو " بصفقلك بجد على فكره .. هدوء بقى شويه لو سمحت علشان زمايلك

============================ ===

سورى بقى يا استاذى عملتها و خلاص

سلام
emyemyemy
21 اغسطس, 2007 08:42 م
بعد إذنك يا أستاذ عادل
دكتور أبوشوشة
اللى إختار وحيد ومادز والنعمانى وأحمد خيرى وكريم الشيخ كل الناس اللى حضرت اللقاء الأخير فى القاهرة ، وحضرتك مش واحد من اللى إختاروا لإن حضرتك محضرتش اللقاء .
ثانيآ أنا عن نفسى لا أخاف أن أقول رأيي فى أن أعترض على من يدير اللقاء أو ينظمة ، لأنى أنا إعترضت إن يكون أستاذ عادل نجم من يدير اللقاء وهذا لأن أستاذ عادل كان أول مرة يحضر لقاءاتنا ومايعرفش كل الناس ولذلك أنا إقترحت يكون النعمانى من يدير لقاء إسكندرية وقد كان بالفعل من أنجح اللقاءات بالإضافة إن كل واحد كان بيتكلم فى موضوع كان هو اللى بيدير الحوار يعنى النعمانى كان بينظم مش بيدير بالمعنى المتعارف عليه .
ثانيآ للعلم فقط ::
محمد حسن أخبرنى أن محمد أبوشوشة وأيمن عاوزين يكتبوا مقال وأنا رديت بلاش مش عاوزين نفرج الناس علينا ومحمد حسن موجود ربنا يطول فى عمرة

ثالثا .. السيدة الرائعة
" غصب عن الجميع " الأم نبيلة غنيم
وليه غصب عن الجميع ؟؟!!!
نبيلة إنسانة محبوبة من كل الناس وهى رائعة بمزاج الجميع ومش غصب عن أى حد إلا إذاكنت تعتقد إن هناك من يكن لها غير ذلك .
تقول إنها رأت أن أهل إسكندرية - ببساطة - هم الأحق في تنظيم اللقاء ..!!!
طيب ليه رأيها كان فى الإجتماع غير كدة وليه وافقت ضمن الموافقون على المدونون اللى إختارناهم لإعداد تنظيم لقاء إسكندرية ؟؟!!
والإجابة ببساطة إنها سمعت إن أهل إسكندرية مش هايحضروا اللقاء وأنا منهم بسبب إننا أخر من يعلم عن اللقاء وهذا غير صحيح وأنا هاتفتها وكذبت الخبر بناء على كلامى مع محمد حسن أيضآ الذى أكد حضورك إنت وهو وأيمن .

((و لكن لأن مجتمعنا .. أحمق .. بكل ما تحمله الكلمة من معنى .. رأيناه نصره و تفرقة و غباء .. رغم أننا - بلا استثناء - قد اقتربنا جميعا من الحمق و كأننا جميعا أطفال نلعب في " الحارة " و تطاول الجميع على الجميع و بقت ظمبليته """"" ))
بما إنك بتتفهم غلط وعلى طول بتتظلم يبقى إسمحلى أقولك لا تعليق على الجملة دى
وبعدين شوف يا دكتور
واضح إن الجدل والنقاش فى الموضوع دة ممكن يعمل فجوة بين الناس وبعضها هذا من وجهة نظرى اللى على قدى
وإذا سمحت وأستاذ عادل وأستاذة نبيلة إذا سمحتوا جميعآ
emyemyemy
21 اغسطس, 2007 08:44 م
وإذا سمحت وأستاذ عادل وأستاذة نبيلة إذا سمحتوا جميعآ إن النقاش فى مثل هذه الأمور يكون عبر الإيميل أو الماسينجر أو الموبايل لأن الناس كلها بتقرأ كلامنا وإحنا فى الأول وفى الأخر بالبلدى أكلنا عيش وملح مع بعض يعنى بقينا أهل
أنا كتبت تعليقاتى مش دفاع عن مادز ولا عن غيرة
أنا كان ممكن ولا أشغل بالى بالموضوع من أساسة ، لكن أنا يصعب علىٌ جدآ إننا نوصل للمرحلة دى فى النقاش مع بعض
عمومآ توضيح أخير
أنا مش ضد إن مادز يقول رأية بصراحة ، لكن مش معاه فى إنه يتكلم مع اللى أكبر منه بإسلوب قاسى ، وأستاذ عادل إنسان يستحق كل تقدير وإحترام .
وإذا كان مادز أخطأ فمن قبلة أخطأ كريم وأنا نفسى أخطأت فى حق يوسف شفاة الله وعافاة وإعتذرت وأعلنت إعتذارى له وهذا لم يقلل من قدرى أو شأنى ولذا أطالب كل من أخطأ بحق الكبير وكل من أخطأ بحق الصغير أن يعتذر له وإن كنت أنا نفسى أخطأت بحق أى إنسان أكبر منى أو أصغر منى فأنا أعتذر له .
كل اللى يهمنى إن الخلاف فى الرأى لا يفسد للود قضية
وأنا فعلآ فى النهاية حزينة لمشاركتى بالتعليقات على الموضوع دة ويا ريت لو ممكن يا أستاذ عادل تحذف كل تعليقاتى وأعتذر لتدخلى فيما لا يعنينى
أستودعكم الله الذى لا تضيع ودائعة .

nadinemauritanie   موريتانيا   
21 اغسطس, 2007 09:29 م
حق الرد مكفول وحق الراى ما ذا به؟
اتردد ادائما هنا لاننى اجد فسحة للتحاور بالعقل والمنطق ولذلك ابديت ررايى فى المدونة او صاحب المدونة ولكن اين جديدك؟
دمت بخير
ngoom57   مصر   
21 اغسطس, 2007 10:59 م
عبقرينو/
لقد حذرتك سابقا وامام اصرارك على الخطأ .فانا من علية الرد وانتظرنى
محمود النعمانى / عذرا لقد احللت نفسى من وعدى معك وانا اسف على ماسيصدر منى بعد ذلك .
ايمان/ لقد اعملت عقلى وسمعت ماطلبتى واليوم لم اعد قادرا على التحمل فاعذرينى .
الرجا من الجميع عدم فهم اى كلمة مما اكطتبها بعد الان الا انها رد على ماكتبة هذا الكتكتوت المسمى بمادز

سلام
عادل نجم
محمد محمود أبوشوشة
22 اغسطس, 2007 12:24 ص
أستاذ نجم العزيز ..

يبدو أن هنا سيكون جبهتنا ..
رغم انه تعبير خاطئ !!

سيدتي الغالية ايمان حسّان ..

لست أنت من سأتناقش معها ناسيا حدودي
أنت سيدة جميلة أحترم كونها صديقة اعتز بها ..

سيدتي الجميلة ..
بصي يا ايمان ..

أنا غلطت في ايه ؟..
انا بقول مادز غلط و لابد من اعتذاره
و بعدين مادز عمل مدونة جديدة بيثبت غلطه و بيغلط أكتر !!

و انا بالنسبة للقاء ..
أنا حضرته و لم أطالب بالإدارة و كذا لم يفعل محمد حسن أو أيمن ..
لأننا قررنا أن البقاء للأصلح .. ماشي ياعم !

بصي يا ايمان انتِ لو هتزعلي من الكلمتين بتوعي .. أنا آسف .. إنتي بالذات لأ .. أنتي لأ ..

بس أنا تدخلت من باب الذوق و المطالبة باحترام زميل محترم .. و مبجل ... و صاحب كلمة و رأي ..

بصي يا ايمان ..
مش تزعلى ..

بص يا عم نجم ..
مش تضايق ..

انتا الوحيد اللي هتخسر ..
و انا معاك شوية ..
و الباقي ..

بيقولك /:
" الدنيا منفاتة " !!

تعرف انا سامحت مادز في غلطه في حقي ..
اعمل زيي ..

و اشرب ..
عشان تنسى !!
deepvision
22 اغسطس, 2007 12:28 ص
إذن فهذا - ولله الحمد والمنة - نتاج سادس اجتماعات المدونون المصريون !!

المصريون !!!!
المصريون !!!!

والله إني لأتعجب ..
أفي لحظة ، يمكن أن ينقلب الكل على الكل هكذا !!
وممن ؟؟
من الأستاذة نبيلة غنيم (أولا) .. ثم الأستاذ عادل نجم ..
ربما طغت عاطفة الأمومة عند الأستاذة نبيلة ، وتغلب حبها المنغرس حقا لنا جميعا في قلبها ، فتقول في النهاية أن يدها ممدودة لابنها ، وسيسامحه قلبها ، فهو ومهما حدث سيظل ولدها التي تعتز به جدا ...

أما الأستاذ عادل - والذي فوجئت الآن من الصديق محمد حسن بأنه من مدينة المنصورة أيضا . أي نفس المدينة التي بنتمي إليها مادز - فلستُ أدري هل نسيَ ونشر مقاله هذا بعد أن كان يُعده لكي يُرسَلَ إلى (إيهود أولمرت) أو (رودوفان كارازيتش) سفاح الصرب !!!!
حقا لستُ أدري ...
فتعليقٌ كالذي تركه عندي الأستاذ عادل ، والذي أورده في آخر مقالاتي ، جعلني أحملق مرة تلو أخرى فيما كتبه ههنا من كلمات هي حتما موجهة لتعبئة حرب بينه وبين مادز ..
فالأستاذ عادل ، وجهني لأن أحاور أمثال من هم على شاكلة (مختار السالم) - والذي كتب مقالاً مُتلِفاً عن ثوابتٍ آمنا بها كالجنة والنار ، ثم عاد ليدافع عن وجهة نظره بعد أن تم حذف المقال مورداً تعقيبي عنه ضمن ما كتب -http://mokhtara lsalem.jeeran.com/archive/2007 /8/294051.html

... وجهني لمحاورته بالحسنى واللين والكِلِم الطيب ، على الرغم من أن مختار السالم هذا قد تعدّى بنفي الوجود عن أمورٍ قدسية بالنسبة لنا كمسلمين ، ومُحتمٌ علينا أن نؤمن بها وإن لم نرها ...
وهذا ما جعلني أقارن مذهولا بين ما وجهني إليه الأستاذ عادل ، وبين ما فعله هو مع مادز من ردٍ غاية في الشدة والقسوة ..

ألستَ أنت يا أستاذ عادل من كتب لمختار السالم هذه الجملة :
(ان الاقناع خير من البتر وطريقة البتر لاتورث الا العداء والعناد )

وأظنك قد فعلتَ عكس ما تكتبُ تماما مع مادز ..

لقد أخطأ مادز حقا .. ولكنه ما أراد أن يصل حديثه بهذه الطريقة التي وصلت للجميع ..
وأخطأ أيضا في انتقاء بعض الكلمات ، والتي استمدت خطأها من سوء فهمها بنفس القدر الذي حدث م
deepvision
22 اغسطس, 2007 12:30 ص
لقد أخطأ مادز حقا .. ولكنه ما أراد أن يصل حديثه بهذه الطريقة التي وصلت للجميع ..
وأخطأ أيضا في انتقاء بعض الكلمات ، والتي استمدت خطأها من سوء فهمها بنفس القدر الذي حدث من سوء انتقاءها ...
وأعتقد يا أستاذ عادل ، أنه - وبحكم سنك - كان لزاما عليك أن تواجه الأمر بحكمة وهدوء أكثر بكثير مما فعلتَه في مقالك هذا ..
فمادز لم يفعل واحدا على مليون مما فعله (مختار السالم) ، والذي قَدّمتَ كلمة (أخ) أمام اسمه ، واضعا أمام تصرفك هذا ألف تعجب وتعجب ...
أما أن تنعته بالغلام ، و تمس جذوره وغير ذلك من كلمات . فقد ساهمتَ بذلك بقدر كبير فيما فعله مادز بعد أن قرأ ما كتبتَه هنا ... على الرغم من أنك لو كنتَ قد اتبعتَ معه حِلمك الذي تتبعه مع غيره ، لوفرتَ علينا مشقة الحديث في مثل هذه الأمور ، ولجعلت صورتنا أكثر بياضا مما هي عليه الآن ، ولأجبرتَ مادز - وهذا هو المهم - على أن يوضح وجهة نظره معتذرا عن أي إساءة بدرت منه ....

وقبل أن أُنهي هناك أمرٌ آخر لَزِم عليّ سرده الآن ... وهنا ... ربما لأهميته في هذه اللحظة ..

التعليقات ..

وهي من الأسباب الأساسية التي أدت إلى ما نُعانيه الآن ..
فحديث صريح كحديث مادز ، اختلف كليّة عما نتركه لبعضنا من : (غاليتي ، حبيبتي ، قُرة عيني ، الرائع ، العظيم ، المُفَدّىَ ....) . واختلفَ أيضا عن كَمّ المجاملات الرهيب الذي نتركه لبعضنا في التعليقات .
ولهذا فلزاماً على من تعود على مثل هذه الزينات أن يتغير كلية لأول ذرة من تراب تعلو زينة منها ..
وأعتقد أن هذا ما حدث ...

كذلك ...
وهذا لمجرد أني لا أحب المداراة أبداً . فإن حديثك يا أستاذ عادل عن التدوين وما اقترحتَه ، هو فعلا بعسير عن التطبيق العملي ...

شكرا للجميع ...
محمد حسن   مصر   
22 اغسطس, 2007 02:13 ص
بعد إذنك يا أستاذ عادل
أنا شايف إن المشكلة دي بدأت تتشعب وتذهب عن لُبها الأصلي
أرد فقط على إيمان رغم إني كنت لا أتمنى أن أرد .. لكني سأرد فقط للتوضيح لا من باب المناقشات ولا المطالبة بشئ لإن كل شئ الحمد لله إنتهى وكان أنجح لقاء بسبب الروح الجميلة اللي كانت موجودة
إيمان : عندما كتبنا المقال أنا ومحمد وأيمن وقمت أنا شخصياً بنشره .. لم يكن في المقال أي مطالب بإدارة اللقاء كل ما كان يحويه المقال هو عدم تهميش دور السكندريين .. ولم نتعرض لشخصية مادز نهائياً كما أورد هو في مقاله .. ولم يحاول أحد تهميش دوره حتى مقال الأستاذة نبيلة كان يحمل عنوان إقتراح .. أي هي تقترح .. وطبيعي أن هناك من يرفض الإقتراح ويقبله
أنا شخصياً طلبت من مادز إدارة اللقاء لكنه رفض .. هذا فقط للعلم لإن مادز أورد كلام مغلوط في مقاله
وأنا ومحمد أبوشوشة وأيمن سامحنا في الجزء الخاص بينا لأننا قبل كل شئ اصدقاء وإخوة ومادز طبعاً أخ وصديق عزيز علينا
كل ما كتبته للعلم فقط
__________________
محمد حسن   مصر   
22 اغسطس, 2007 02:19 ص
بعد إذنك أستاذي العزيز

أتمنى منك أن نغلق ذلك الباب وبأذن الله الأستاذ محمود هيقوم بدوره في إحتواء كل شئ .. لكن أن يرد مادز ثم ترد أنت فكده إحنا مش هنخلص
_____________
كمان أتمنى إن محدش يعلق على هذه المقالات حتى لا يظن أحد أن هناك جبه ضدد وجبهه مع .. وحتى لا تتشعب المشكلة أكثر
احمدعبدالغفارحسن   مصر   
22 اغسطس, 2007 02:34 ص
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
بسم الله الرحمن الرحيم..
قل اعوذ برب الفلق.من شر ما خلق.ومن شر النفاثات فى العقد..
ومن شر حاسد اذا حسد.
صدق الله العظيم..
اللقاء رائع واللى جاى اروع ان شاء الله..
واللى هيديره عادل ومادز ان شاء الله..
ربنا يحرسكم ويبعد عنكم العين التى اصابتكم..قولوا معى اميييييييييين.
dodo555555   مصر   
22 اغسطس, 2007 11:10 ص
استاذ نجم
مادز أخطأ فى استخدام بعض الكلمات للتعبير عن وجهة نظره. ما فى ذلك شك.
لكن رجاء من اخت تقدرك كثيرا لا توسعوا فجوة الخلاف اكثر من هذا. المحرر واتباعه يتربصون بنا وما صدقوا جنازة ليشبعوا فيها لطم..
ارجو ان تترك هذا الامر لبضعة ايام ثم يتم التناقش فيه عبر الماسنجر.
وانا على استعداد انا ومن يريد تصفية الخلافات بينك وبين مادز ان نحضر هذا النقاش عبر الشات..
واعلم جيدا اننى لا احب ابدا ان يعامل الصغير الكبير كند له.
وفى نفس الوقت ارجو منك ان تتحلى بمزيد من الحلم. فالعفو من شيم الكبار..
ngoom57   مصر   
22 اغسطس, 2007 03:56 م
اخوانى الاعزاء
نزولا على رغبة الكثيرين ممن احترم رأيهم ولهم منزلة عندى .وبعد الاجماع على ان هذا الكتكوت مريض نفسيا بجنون العظمة

قررنا اغلاق الموضوع نهائيا منعا لتفاقم حالتة الصحية والنفسية وارجو من الجميع الدعاء لة بالشفاء.

عادل نجم
ngoom57   مصر   
22 اغسطس, 2007 03:56 م
اخوانى الاعزاء
نزولا على رغبة الكثيرين ممن احترم رأيهم ولهم منزلة عندى .وبعد الاجماع على ان هذا الكتكوت مريض نفسيا بجنون العظمة

قررنا اغلاق الموضوع نهائيا منعا لتفاقم حالتة الصحية والنفسية وارجو من الجميع الدعاء لة بالشفاء.

عادل نجم

 
 
للتعليق على هذا المقال املأ النموذج التالي:
التعليق
بعض كود ال HTML مسموح به:<b>,<i>,<u>,<strong>,<em>
أضف ابتسامات
   الولايات المتحدة   
اسم المستخدم
كلمة المرور
 
* جميع الحقول المعلمة ب * مطلوبة
ليس لديك مدونة بعد؟ أنشيء مدونتك الآن مجاناً في مجتمع المدونات الأكبر في العالم العربي
 
 


 
 
close